Breng een bezoek aan de museum/werkplaats in Winterswijk. Beleef de historie van textielindustrie, kolenvervoer en het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Ontdek hoe belangrijk de spoorwegen waren in de vorige eeuw. Maak kennis met Jan Willink, grondlegger van het eerste spoor in de Achterhoek. En hoe dit veranderde met de komst van de vrachtwagens en autobussen. Waarom het aardgas in Groningen ervoor zorgde dat het kolenvervoer vanuit het Ruhrgebied verdween in de jaren ’60 van de vorige eeuw.

  • Grote modelbaan
  • Historische autobussen
  • Dieseltreinstel “Blauwe Engel”
  • Volop spoor en bus geschiedenis
Modelbaan Winterswijk station

“Stap in de wereld van Transit Oost”

Grote modelbaan van 15 meter

Transit Oost houdt de herinnering aan het spoorwegknooppunt Winterswijk levend. Op een grote modelbaan is het spoorwegcomplex van Winterswijk nauwgezet nagebouwd, inclusief de naaste omgeving van de stations.

Deze modelbaan geeft een zeer getrouw beeld van de jaren 1920-30. Een unieke weergave van een verdwenen werkelijkheid. Ruimtelijk, in de kleuren van toen, met de treinen van toen. Een aanblik die je niet snel zult vergeten…

GTW collectie mobiel erfgoed

Binnen Transit Oost zijn meerdere historische voertuigen onder gebracht die actief waren in Oost-Nederland. De collectie mobiel erfgoed geeft een goed beeld hoe het openbaarvervoer op de weg zich heeft ontwikkeld. Van de eerste T-Ford bus uit 1923 tot de laatste GSM bus die nog tot eind jaren ’90 in dienst was. Ook beschikken wij over een Bedford vrachtwagen.

Tijdens museum openstellingsdagen zijn de bussen te bezichtigen gedurende de rondleiding door de werkplaats. De bussen worden regelmatig ingezet voor rondritten. Het kan voorkomen dat niet alle bussen op openstellingsdagen aanwezig zijn.

Kom meer te weten over de collectie >
T-ford bij voormalig busstation Winterswijk
Luchtfoto Winterswijk 1948

Spoorwegknooppunt Winterswijk

Winterswijk bezat vroeger een groot spoorwegemplacement, onder andere bestaande uit twee stations, drie locomotievendepots en een groot rangeerterrein. Er liepen treinen in vijf richtingen. De belangrijkste functie van de spoorwegen was het vervoer van kolen, die uit het Ruhrgebied kwamen en naar het westen van Nederland verder werd vervoerd.

Die tijden zijn nu voorbij. Al in de jaren ’30 deden vrachtauto’s en autobussen hun intrede, die een deel van het goederenvervoer en vooral van het personenvervoer voor hun rekening namen. In Winterswijk komen vandaag de dag geen goederentreinen meer; maar nog wèl streekbussen en regionale reizigerstreinen.

Een bezoek brengen aan de museumwerkplaats?