Ter vervanging van de stoomlocomotieven op de nevenlijnen bestelt de NS begin jaren vijftig diesel-electrische stroomlijntreinen, 30 met een enkele (DE-1) en 46 met een dubbele (DE-2) rijtuigbak.

Twee dieselmotoren drijven een tractiegenerator en twee hulp-dynamo’s voor de voortbeweging en de verlichting aan. Nieuw is dat de dieselmotoren een plaats krijgen onder de vloer, zodat de totale lengte van de trein optimaal voor de passagiersaccommodatie beschikbaar is.

De in een blauwe kleurstelling afgeleverde treinen krijgen vanwege het markante gevleugelde symbool van fabrikant Allan al snel de bijnaam “Blauwe Engel”. nadat ze in de loop der jaren allemaal een rood uiterlijk met een gele tien-harige snor op de kop krijgen, voert de NS de meeste tussen 1981 en 1985 af.

25 treinstellen type DE-2 ondergaan in de periode 1971-1981 een grondige revisie/modernisering en doen in NS-geel dienst tot 1997. Treinstel 186 rijdt zelfs tot 2001. Het is het allereerste historische voertuig dat Transit Oost verwerft.

Technische gegevens:
Fabrikant: Allan (type DE-2 Plan X), Rotterdam
Dieselmotoren: AEC, Southaal (GB) (voor renovatie in jaren 70/80)
. Cummins, Columbus (USA) (na renovatie in jaren 70/80)
Electrische installaties: Electrotechnische Industrie (v/h Smit), Slikkerveer
Lengte: 45,40 meter
Gewicht (leeg): 85/86 ton
Zitplaatsen: 28 1e klasse en 103 2e klasse (voor renovatie in jaren 70/80)
. 16 1e klasse en 132 2e klasse (na renovatie in jaren 70/80)
In dienst: 1954 – 1980/1981 – 2001 bij NS, Oostnet en Syntus
Serie: 61-106/161-186
Huidige toestand: Gerestaureerd
NRME-waardering: A-status

Beleef de historie van het openbaar vervoer
in Oost-Nederland”

Vrijwilligers

De museumwerkplaats draait volledig op vrijwilligers die jou graag voorzien van leuke weetjes en feiten over de geschiedenis van het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Deze groep enthousiaste mensen zetten zich vol passie in. Vrijwilliger worden iets voor jou?

Bekijk de mogelijkheden >