In 1936 stelt de GTW Krupp Verheul bus 119 in dienst. Deze bus behoort tot een serie van 85 vrijwel identieke Krupp en Kromhout bussen met een voor die tijd zeer moderne uitvoering. Zo was er geen neus meer, maar de motor was in de chauffeurscabine geplaatst, waardoor meer effectieve ruimte voor passagiers ontstond. Door het sluiten van de spoorlijnen Doetinchem – Enschede en Winterswijk – Neede van de GOLS had de GTW veel nieuwe bussen nodig om goed alternatief vervoer te bieden. De bussen zijn tussen 1934 en 1940 afgeleverd en hebben een zeer roerige tijd meegemaakt, die slechts een beperkt aantal overleefden.

Tijdens de oorlog hebben ze op houtgas gereden en is ook een groot deel gevorderd door het Duitse leger of bij oorlogshandelingen zwaar beschadigd. De nog aanwezige bussen zijn na de oorlog weer hersteld en hebben tot ver in de jaren 50 in de Achterhoek dienst gedaan. De 119 werd door de GTW bewaard en in 1977 over gedragen aan de GSM. Die heeft de bus weer in ere hersteld en in bruikleen gegeven aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. Daar voelde hij zich niet thuis en kwam in bezit van de Stichting Veteraan Autobussen. In goed overleg hebben SVA en Transit oost besloten dat de 119 naar huis moet komen. Vandaag was het voor deze 85 jarige Achterhoeker een weer komm’n in den Achterhoek.

Wij zijn er van overtuigd dat hij zich tussen de andere GTW veteranen prima thuis zal voelen en daar zijn we trots op!.

Technische gegevens:
Merk en type; Krupp OD4N132 met carrosserie van Verheul.
Bouwjaar 1936.
Parknummer; 119, kenteken BE-49-34, naam Beer.
Ledig gewicht; 6830 kg.
SVA geeft de bus in bruikleen aan Transit oost.

Krupp 1

Beleef de historie van het openbaar vervoer
in Oost-Nederland”

Vrijwilligers

De museumwerkplaats draait volledig op vrijwilligers die jou graag voorzien van leuke weetjes en feiten over de geschiedenis van het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Deze groep enthousiaste mensen zetten zich vol passie in. Vrijwilliger worden iets voor jou?

Bekijk de mogelijkheden >