1.-Museumwerkplaats-in-aanbouw

Omwonenden zien de vorderingen dagelijks, de treinreiziger van en naar Winterswijk zal z’n oog er ongetwijfeld ook al vaak op hebben laten vallen: de bouw van de museumwerkplaats van Transit Oost. Naast station Winterswijk verrijst een nieuw gebouw dat plaats zal bieden aan de unieke openbaar vervoer collectie van de stichting. Op maandag 21 maart werd het hoogste punt bereikt van dit bijzondere project. De verwachte oplevering van het gebouw is 1 april. De opening van het museum zal in het voorjaar van 2017 plaats vinden.

Hoogste punt

“Dit bijzondere project is een aanwinst voor Winterswijk en omstreken, vertelt Tomar Sonderen, voorlichter van stichting Transit Oost. “Op deze plek zal straks de historie van het openbaar vervoer in Oost-Nederland behouden blijven voor de toekomst. In een gebouw waar de belevenis groots zal zijn maar de sfeer en kleinschaligheid van de Achterhoek uitademen.” Op maandag 21 maart is het hoogste punt van de museumwerkplaats bereikt. “Als stichting staan we graag stil bij dit bijzondere moment. De start van de bouw heeft lang op zich laten wachten, wij hebben dan ook een strakke planning en met de koudeperiode die achter ons ligt, wordt er nu met man en macht gewerkt om de opleverdatum te halen.”

Nu de opleverdatum van 1 april in zicht komt zal gestart worden met fase 2 van de bouw: de werkplaats inrichting. “Het is van belang dat de werkplaats op korte termijn wordt ingericht. Een belangrijke bron van inkomsten voor de stichting is het verhuur van één van de twee sporen.” Tegelijkertijd zal begonnen worden met de inrichting van het museum gedeelte.

Inrichting museum

In samenwerking met Compass Point is er een inrichtingsplan opgesteld voor het museum. Het museumgedeelte is ca. 324 m2 groot. Dat lijkt veel maar dat is slechts een beperkte ruimte waarin veel geschiedenis een plek zal moeten krijgen. Transit Oost is in beginsel niet alleen een statisch museum maar beschikt ook over mobiel erfgoed (o.a. bussen, treinen), een werkplaats waar aan het materieel kan worden gewerkt en gerestaureerd, maar waar ook (moderne) treinen kunnen worden gereviseerd. Dit maakt het tot een dynamische geheel. “Wij vinden het belangrijk die dynamiek aan het publiek over te brengen omdat dit het meer maakt dan alleen een statisch museum met historische voorwerpen. De behoefde aan interactie met het publiek is immers een noodzaak geworden bij ieder zichzelf respecterend museum, wil het met zijn tijd meegaan.”

Digitale toekomst

De afgelopen weken is er hard gewerkt aan de toekomst van Transit Oost. Niet alleen op de bouwlocatie maar ook aan de digitale toekomst. Zo heeft de stichting haar website onderhanden genomen en voorzien van een nieuw webdesign en content. “De site is volledig vanuit de bezoeker ontworpen en ingericht. Dit zal de gebruiksvriendelijkheid ten goede komen. Een ieder die een bezoek brengt zal sneller de informatie vinden die hij zoekt.” De komende tijd zal de website verder uitgebreid worden met o.a. geschiedenis en foto’s over de spoorwegen en vervoer over de weg in Achterhoek en Twente.

Blijf op de hoogte van de bouw en volg ons Facebook-account.