Ontdek de MUSEUMwerkplaats

Breng een bezoek aan de museum-werkplaats in Winterswijk. Beleef de historie van textielindustrie, kolenvervoer en het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Ontdek hoe belangrijk de spoorwegen waren in de vorige eeuw. Maak kennis met Jan Willink, grondlegger van het eerste spoor in de Achterhoek. En hoe dit veranderde met de komst van de vrachtwagens en autobussen. Waarom het aardgas in Groningen ervoor zorgde dat het kolenvervoer vanuit het Ruhrgebied verdween in de jaren ’60 van de vorige eeuw.

Winterswijk anno 1928

Spoorwegcomplex van Winterswijk nauwgezet nagebouwd

Grote modelbaan

Transit Oost houdt de herinnering aan het spoorwegknooppunt Winterswijk levend. Op een grote modelbaan in het museum is het spoorwegcomplex van Winterswijk nauwgezet nagebouwd, inclusief de naaste omgeving van de stations.

Vervlogen tijden

Deze modelbaan geeft een zeer getrouw beeld van de jaren 1920-30. Een unieke weergave van een verdwenen werkelijkheid. Ruimtelijk, in de kleuren van toen, met de treinen van toen. Een aanblik die je niet snel zult vergeten…

Geschiedenis openbaar vervoer Oost-Nederland

Winterswijk bezat vroeger een groot spoorwegemplacement, onder andere bestaande uit twee stations, drie locomotievendepots en een groot rangeerterrein. Er liepen treinen in vijf richtingen. De belangrijkste functie van de spoorwegen was het vervoer van kolen, die uit het Ruhrgebied kwamen en naar het westen van Nederland verder werd vervoerd.

Die tijden zijn nu voorbij. Al in de jaren ’30 deden vrachtauto’s en autobussen hun intrede, die een deel van het goederenvervoer en vooral van het personenvervoer voor hun rekening namen. In Winterswijk komen vandaag de dag geen goederentreinen meer; maar nog wèl streekbussen en regionale reizigerstreinen.

Bekijk de geschiedenis tijdlijn >

Collectie mobiel erfgoed

Binnen Transit Oost zijn meerdere historische voertuigen onder gebracht die actief waren in Oost-Nederland. De collectie mobiel erfgoed geeft een goed beeld hoe het openbaar vervoer op de weg zich heeft ontwikkeld. Van de eerste T-Ford bus uit 1923 van de GTW (Geldersche Tramwegen) tot de laatste GSM (Gelderse Streekvervoer Maatschappij) bus die nog tot eind jaren ’90 in dienst was. Ook beschikken wij over een Bedford vrachtwagen.

Tijdens museum openstellingsdagen zijn de bussen te bezichtigen gedurende de rondleiding door de werkplaats. De bussen worden regelmatig ingezet voor rondritten. Het kan voorkomen dat niet alle bussen op openstellingsdagen aanwezig zijn. Bekijk onze mobiel erfgoed collectie >

Dieseltreinstel DE-2 “Blauwe Engel”

Neem plaats in de cabine van een echte trein

Museum Spoorzoeker

Onze jonge bezoekers ontvangen onze Spoorzoeker. Een boekje vol kleurrijke animaties, opdrachten en leuke weetjes. Leuk om samen opzoek te gaan naar de 14 opdrachten. De opdrachten zijn verspreid door het museum te vinden. De spoorzoeker is bij de entreeprijs voor kinderen (4 t/m 12 jaar) inbegrepen.

Textielindustrie, steenkool en mijnhout

Ontdek hoe belangrijk de spoorwegen waren in de vorige eeuw

Ervaringen van bezoekers

    review rating 5  Ontzettend leuk en interessant museum met de mooiste miniatuur spoorbaan van Nederland,zeker als je naar de historie kijkt.Super enthousiaste medewerkers leiden je rond en vooral de museum werkplaats is de moeite waard.

    thumb Arjan
    9/22/2018

    review rating 5  Leuk opgezet en keurig onderhouden museum. Vriendelijke vrijwilligers staan te popelen om hun kennis met je te delen.

    thumb Marjolijn vd Laar
    9/11/2018

Een bezoek brengen aan de museumwerkplaats?

Een bezoek brengen aan de museumwerkplaats?

Bekijk alle praktisch info >