In 1977 verwerft de NS de GTW in eigendom. Het busbedrijf zet zijn activiteiten voort als dochteronderneming onder de naam Gelderse Streekvervoer Maatschappij.

Twee jaar later schaft de GSM DAF-Hainje 1363 aan. Op veel punten vertoont de bus nog overeenkomsten met de bussen die de GTW enkele jaren eerder had aangeschaft: de stoffering van de stoelen, de uitstapdeur nog steeds achter de achteras en in de filmkast nog altijd de twee gescheiden filmrollen met zwarte letters op een wit vlak. Eigenlijk verraadt alleen het knalgele NS-streekgeel dat er wel degelijk wat is veranderd.

Van dit type autobussen – de meesten voorzien van een identieke Den Oudsten-carrosserie – schaft de GSM er in de loop der jaren 250 aan. Deze betrouwbare DAF-bussen zijn lange tijd beeldbepalend geweest voor het streekvervoer in de Achterhoek.

In 1997 vindt een garagechef van Oostnet het zonde bus 1363 af te voeren. Daardoor wordt het bestaan van de bus gerekt en kan hij uiteindelijk in handen van Transit Oost komen.

Technische gegevens:
Motor/chassis: DAF (type MB200), Eindhoven
Carrosserie: Hainje (type standaardstreekbus), Heerenveen
Lengte: 11,85 meter
Gewicht (leeg): 9.840 kilogram
Zitplaatsen: 49
In dienst: 1979-1997 (bij GSM, GVM en Oostnet)
Serie: 1350-1366
Huidige toestand: Gerestaureerd
NRME-waardering: C-status

GSM autobus DAF MB200 1363

Beleef de historie van het openbaar vervoer
in Oost-Nederland”

Vrijwilligers

De museumwerkplaats draait volledig op vrijwilligers die jou graag voorzien van leuke weetjes en feiten over de geschiedenis van het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Deze groep enthousiaste mensen zetten zich vol passie in. Vrijwilliger worden iets voor jou?

Bekijk de mogelijkheden >