Toen de streekvervoerders nog veelvuldig verre reizen naar het buitenland verzorgden, schafte de GTW bus 292 aan. Bovenop een groot bagagerek voor de koffers, een dak met een fors linnen schuifluik voor frisse lucht tijdens warme zomerdagen, panoramaruiten voor een beter uitzicht en comfortabele stoelen. Allemaal bedoeld voor een zo aangenaam mogelijke reis.

de naam voluit op de zijkant en het provinciewapen achterop maakten eenieder duidelijk waar deze fraaie beschikbaar waren. Het valt niet te ontkennen dat de GTW hiermee – zeker ook door de bijzondere kleurstelling – een opvallende verschijning de weg op stuurde.

Ook technisch gezien is de bus opvallend. Hij is uitgerust met een zgn. ‘pre-selective’ schakelsysteem. Hiermee zette de chauffeur de wagen vooraf in de gewenste versnelling. Pas na het intrappen van het koppelingspedaal ging de bus in een andere versnelling over.

Technische gegevens:
Motor/chassis: AEC (type Regal Mark IV), Southall (Groot-Brittannië)
Carrosserie: Verheul (type panorama), Waddinxveen
Lengte: 10,90 meter
Gewicht (leeg): 9.773 kilogram
Zitplaatsen: 45
In dienst: 1953-1974 bij GTW
Serie: 291-293
Huidige toestand: In afwachting van restauratie
NRME-waardering: B-status

GTW-bus-292

Beleef de historie van het openbaar vervoer
in Oost-Nederland”

Vrijwilligers

De museumwerkplaats draait volledig op vrijwilligers die jou graag voorzien van leuke weetjes en feiten over de geschiedenis van het openbaar vervoer in Oost-Nederland. Deze groep enthousiaste mensen zetten zich vol passie in. Vrijwilliger worden iets voor jou?

Bekijk de mogelijkheden >